זהו. התפטרתי.
אני מרגישה הקלה גדולה. לא רק שהגשתי מכתב התפטרות, ולא רק שכתבתי שם כל מה שעל ליבי, עוד היתה לי שיחה מרגשת ומעודדת עם מנהל בית הספר, שאותה סיימנו בחיבוק (!) ועם הבטחה למכתב המלצה.
והרי מכתב ההתפטרות:
אני כותבת מכתב זה על מנת להודיע לכם שהחלטתי להפסיק את עבודתי בבית הספר. הגעתי למסקנה שבית הספר אינו מתאים לי, כשם שאני לא מתאימה לבית הספר. כשבחרתי לעסוק בחינוך בחרתי במה שהיה נראה לי כדבר המשמעותי ביותר שאוכל לעשות, מתוך אמונה שלחינוך השפעה עמוקה על האדם, ושהחינוך הוא הבסיס לשינוי העולם (כמו שכתב יאנוש קורצ'ק: "לתקן את העולם, פירושו לתקן את החינוך"). בעייני, חינוך הוא הדרך בה אני מאפשרת ונותנת יד לילדים לגדול ולהתפתח באופן הנכון ביותר עבורם כיחידים, מתוך אמונה בטוב שבבסיס כל אדם ומתוך תחושה שהטוב שבאנשים גם יצמיח את החברה בכללותה.
המפגש עם בית הספר הבהיר לי שאמונה זו אינה עולה בקנה אחד עם התפיסות החינוכיות של משרד החינוך, כפי שהן מתבטאות בבית הספר.
החינוך בבית הספר כפי שאני רואה אותו היום מעודד צייתנות, פסיביות, תחרותיות, שאיפה לתעודות וציונים במקום שאיפה לדעת. הוא מלמד את תלמידיו הישרדות. הוא מדכא אחריות, שנובעת בהכרח מתוך בחירה חופשית, הוא מדכא את הסקרנות האישית כשאינה עולה בקנה אחד עם נושא השיעור, הוא מדכא עבודת צוות ומציאת פתרונות משותפים, הוא מדכא יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה ולמידה אמיתית.
לטעמי, ישנם תנאים בסיסיים על מנת שתיווצר למידה משמעותית באמת. תנאים אלו הם חרות וסקרנות המובילים לתחושה של עניין וסיפוק מתהליך הלמידה. בחדשים הספורים שאני מלמדת פה לא פגשתי את אלו. יתרה מזאת, פגשתי ב"למידה" – שכעבור חודש לא נותר ממנה זכר, פגשתי תהליכים המנמיכים את נפש האדם במקום לרומם אותה, כאילו אפשר להפריד את מצבו הרגשי של הילד מהיכולות שלו (תפיסה שפסה מן העולם לפני שנים רבות), כאילו אפשר "למלא" את התלמידים דעת כמו כלי. פגשתי כפיה, שהיא הבסיס לקיומו של בית הספר – שמדכאת את נפשות הילדים. פגשתי תלמידים שניטלה מהם היכולת להיות אחראים לעצמם. פגשתי מערכת המדכאת ומגבילה גם את המורים ולא מאפשרת להם מספיק שיקול דעת ומרחב תמרון, מערכת שבבסיסה חוסר אמון ביכולות ובכוונות של התלמידים. גיליתי שכמורה, אני היא זו שצריכה לקחת את כל האחריות על הלמידה, כי התלמידים- המחויבים גם ככה לשבת בכיתה- מרגישים לא פעם פטורים מאחריות. פגשתי ניכור, פסיביות, שעמום. פגשתי תלמידים שמייחלים שיגמר היום, כל יום. פגשתי כמובן גם מורים כאלו. גם אני חיכיתי שיגמר היום. כל יום.
גיליתי שעבורי כל כניסה לכיתה היא כמו יציאה לקרב. גיליתי שהתפקיד שלי הוא להילחם בתלמידים: ברצון שלהם לשיעור חופשי, ברצון לא לעשות כלום, לדבר, לשחק, לישון. גיליתי שאני צריכה לשלוט, לאיים, להפחיד, להזהיר, לפקח, לבדוק, לוודא, לעדכן, לציין. בין כל אלו, בהפסקות שבין השיעורים ובין יום לימודים אחד למשנהו, על חשבון הזמן והמשאבים שלי, ניסיתי (לא מספיק לטעמי) לעסוק בחינוך כפי שאני תופסת אותו: לדבר עם תלמידים, לשתף הורים, להתייעץ עם מורים ומדריכים. בזמן הזה הייתה לי האפשרות לנסות לתקן את המסר הסמוי העולה בכיתה בין התלמידים והמורים: הניכור, העדריות, הסתמיות. ראיתי לא פעם מורים ומחנכים משקיעים ממרצם ומזמנם במטרות טובות אלו. אין ספק שחוסר הניסיון שלי היה לי לרועץ כאשר הוא טבע ממני להשקיע את מיטב מרצי באפיקים אחרים.
כמו שפתחתי, למרות הזמן הקצר שעבר, ברור לי שאני לא מתאימה לבית הספר. אין לי את הרצון או היכולת לעשות את שלהבנתי נדרש ממני בבית הספר. הניסיונות שלי להוביל את הכיתה ללמידה בצורה נעימה, מתוך הזמנה לשיתוף פעולה – נחלו כישלון חרוץ. אין לי עניין לשלוט בתלמידים ביד רמה, לקחת את כל אחריות על הלמידה שלהם ולתת להם ציונים על כך. אני לא מאמינה בחשיבות העליונה של המתמטיקה עד כדי כך שיש לכפות אותה על הילדים בכל אמצעי שיש. תוכניות הלימודים המונחתות עלינו מלמעלה גורמות למרדף בלתי פוסק אחר הזמן. מבחנים, מיצבים, בגרויות, כל אלו הופכים להיות המטרה העליונה – באין דבר קונקרטי אחר לשאת אליו את העיניים.
בקיץ האחרון התעוררנו בדרישה לצדק חברתי. כשדיברנו על צדק חברתי דיברנו גם על האפשרות לראות אחד את השני, על סולידריות, על האפשרות להרגיש שייך, להשפיע, לשנות סדרי עדיפויות, להשתחרר מתפיסות ישנות, מדכאות ומקבעות ולהיות איש ואישה חופשיים יותר, מעורבים וערניים.
הרב קוק כתב: "יש בן חורין שרוחו רוח של עבד, ויש עבד שרוחו מלאה חירות; הנאמן לעצמיותו – בן חורין הוא, ומי שכל חייו הם רק במה שטוב ויפה בעיני אחרים – הוא עבד".
בשביל לקדם חינוך לחיים משמעותיים וצדק חברתי בתוך בית הספר, לא מספיק ללמוד עליהם בין כותלי הכיתה. על התלמידים להרגיש חלק משמעותי ומשפיע ממה שקורה להם בחיים ברגע זה, להיות משמעותיים בזכות מימוש הייחוד שלהם, לדעת לבחור בחירות נכונות מתוך עיניים פקוחות וחשיבה ביקורתית, לא מתוך ניסיון למצוא חן או לקלוע לתשובה הנכונה – כל זאת על מנת שיגדלו למבוגרים השולטים בספינת חייהם בדרך המתאימה להם ומרעיפים טוב גם על סביבתם.
ייחודיות אינה אינדיבידואליזם. היא אינה שמה את היחיד מעל החברה על מנת שידאג רק לעצמו (לציונים שלו, להצלחה שלו). היא ההכרה שכל אדם שונה מחברו, ומה שמצמיח אחד לא בהכרח מצמיח את האחר. היא התפיסה שלכל אחד יש מצפן מוסרי פנימי וגם העדפות, נטיות, שאיפות ותחומי עניין, והיא האמונה שיש להקשיב להם ולעודד אותם, כל עוד אינם פוגעים באף אחד. ראוי שבית הספר יתייחס לייחודיות שבכל אחד מאיתנו, מורים ותלמידים, ויטפח אותה – שאפשר יהיה להקשיב לצרכים הייחודיים של כל אחד, לרעיונות שלו, לשאיפות שלו, לקשיים שלו. בעייני, חברה שמעודדת את הייחודיות בכל אדם היא חברה מגוונת וחזקה, שהקשרים שבה אינם קשרים של "צרת רבים" או של "החזק שורד" כי אם קשרים של אכפתיות הדדית ושאיפות משותפות לשגשוג ולאושר.
אחריות בהכרח באה מתוך בחירה חופשית. להכריח תלמידים לשבת בשיעור או לקחת חלק בפעילות חברתית או התנדבותית, לבחון ללא הרף מאמציהם, הישגיהם והתקדמותם, לבחון על מנת לתת ציון – כל אלו מדכאים את האחריות האישית.
אמונתי היא שכל מורה צריך להיות בכיתתו מנהיג המאיר את תלמידיו אך לא נוטל מעוצמתם, שמאפשר להם לצמוח, מאתגר אותם, מצביע על קשיים ואזורי עיוורון, מטפח ייחודם ויכולותיהם, מעודד, דואג, קשוב, סבלני. מנהיג נאור שהגבולות שהוא מציב נועדו להגן על הקבוצה ועל כל אחד בה ולא רק על מנת לשמר את הסדר הישן.
אני מבינה שבמערכת החינוך כיום אין מקום לאלו וחבל לי על כך מאוד. על כן החלטתי להפסיק את עבודתי בבית הספר בהקדם האפשרי.
בברכה
[שם וכל שאר העניינים המנהלתיים]
רוזה רוזה את אהובה שלי אמר:
חמורה יקירה ואהובה,
ברכות וסחטיין על ההחלטה. את מכתב ההתפטרות שלך צריך לפרסם באמצעי תקשורת המוני, או לפחות ב"הד החינוך".
אני מעריכה מאוד את האומץ שלך לשוב ולנסות להכנס בין כותלי בית ספר תיכון כלשהו ולא מתוך הכורח של היותך תלמידה. כן, היה זה לא טוב כתלמידה, היה רע לתפארת כמורה. אין לי עצה טובה עבורך, רק חיבוק. אני לבית ספר, כל בית ספר, לא חוזרת, ואני מבועתת מהרגע בו בתי הקטנה תעמוד על סף גיל החינוך הציבורי. אני סומכת עליך שתעשי בירור ותחקיר מעמיק על שיטות חינוך אחרות ומקומות שאפשר להשיג אותן, שאינן כאלה שאנחנו עברנו בילדותינו ושאותן חווים ילדים עד היום. אם לא תמצאי כזה, בטח תמציאי (נכון? תגידי שכן?). את שפן הנסיונות שלי וגם השעון המעורר שלי. כמה קל להרדם בשגרת היום יום הכותשת ופשוט להשליך את ילדינו לבית הספר הקרוב למקום מגורינו.
עוררת אותי בבהלה. בוקר לא טוב.
חזקי ואמצי יפתי. שיהיה לך יום טוב. כל היום. כל יום.
hamora אמר:
יקירה,
תודה על התגובה שלך, היא מרגשת אותי מאוד.
נשיקות
העוד חמורה אמר:
את מדהימה. אכפת לך לשלוח את המכתב הזה לעיתונות ? לשר החינוך?
hamora אמר:
תודה! האמת שאני קצת מפחדת… כל האומץ שלי הושקע בלעשות את זה (לכתוב, להתפטר)
יונתן אמר:
כל הכבוד לך!
אבל למה את מפחדת לשלוח את זה הלאה?
אולי זה יעזור לנער קצת את המערכת הזאת, אולי זה יכול באמת לעשות טוב.
בעוד שלא הצלחת לעשות טוב בזעיר אנפין בכיתה אחת, עם תלמיד אחד, אולי המכתב שלך יוכל לעשות טוב בסקאלה גדולה הרבה יותר?
hamora אמר:
תודה.
אתה צודק, אני לא אפחד :) הלוואי וזה יעשה שינוי כלשהו
שרון אמר:
כל הכבוד לך. צעד אמיץ ואמיתי. ומה הלאה? לאן תלכי והאם תמשיכי לעדכן את הבלוג הנהדר הזה?
hamora אמר:
תודה.
אני מחפשת עבודה במסגרות מתאימות להשקפתי ובכל מקרה מחכה לקצת מנוחה…
מקווה להמשיך לעדכן
יפעת אמר:
וואו.
hamora אמר:
:) תודה.
rikyc1 אמר:
שלום המורה
שמי ריקי כהן, אני עורכת בסלונה, והיום הבאתי לפרסום את הפוסט הזה
http://saloona.co.il/blog/%D7%A4%D7%99%D7%98%D7%95%D7%9D-%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%99%D7%9D/
מאוד אשמח לפרסם את המכתב המטלטל והמטריד הזה, המייל שלי rikycoh@gmail.com
בלי קשר, אני גם אמא ומרגישה נסערת ממה שאת מתארת.
רותי אמר:
לכי על זה…זה חשוב לכולנו,
גליה אמר:
מכתב מעורר השראה- מאחלת לך המשך חיפוש שיוביל אותך למקום טוב, של עשייה מלאת סיפוק והשפעה, במקום שבו עבודתך תזכה להערכה.
נטעלי אמר:
בשבוע שעבר הייתי ביום פתוח בבית ספר האנתרופוסופי "אופק" שבישוב אלישיב, שם מלמדים אחרת. כדאי לך להתעניין. אני לשם ארשום את ילדי.
kfir אמר:
הגעתי למכתב זה דרך אשתי שהיא חברה בקבוצת פייסבוק מסוימת. התרגשתי. איזה עומק וכמה רגש וכאב. כל הכבוד לך. מאחל לך רק הצלחה ואושר.
כפיר
בן שחר בברלי אמר:
מחזקת את ידך על ההחלטה להתפטר. ברור לי כל מה שהעלת על הכתב ומצער מאוד שכל מה שכתבת מדוייק וכואב כמו תער. עצוב אולי מה שבטוח שלמחנכים כמוך יש מקום יש מקום איפה את שואלת? תצטרכי למצוא או להמציא להצטרף ליוזמה חדשה. רק נשים כמוך שיודעות בבטן ובלב מה הן רוצות ומוכנות לתת ידגילו את הילדים נערים המנהיגים העתידיים של החברה. את באומץ בלי היסוס כמעט ניסית ו… נשארת אוטנטית לעצמך. תמשיכי לחפש זה נמצא אי שם.. בהצלחה חיבוק בברלי
א. אמר:
עברתי תהליך דומה מאוד,מסכימה עם כל מילה….מחזקת ידייך
אין מחיר לחופש האישי.המערכת כמעט חנקה לי אותו…
avivamishmari אמר:
יקירה, צר לי לשמוע. גם שהניסיון האישי שלך כאן לא עלה יפה. וגם שכנראה, כמעט כל ניסיון להיכנס למערכת, מצד מורה שרוצה לתת יותר, נועד לכישלון מראש. פשוט אין צ'אנס במערכת הזו.
אני מקווה שתמצאי במהרה מסגרת חינוך אלטרנטיבית שבאמת תוכלי לתת בה את הנשמה. אבל חבל על התלמידים שהפסידו אותך, ועל משרד החינוך שלא מאפשר אחרת.
חיבוק גדול מכאן.
יולי אמר:
דיברנו על זה (זו את, נכון?)
אני במקומך הייתי לפחות מסיימת שנה, אפילו שתיים. כי חינוך וקשר עם תלמידים הם דברים לטווח ארוך ותוצאות בבגרות או במבחן הן דבר מיידי. נכון, נכנסת לבית חרושת לציונים, אבל דווקא בתוכו האתגר ליצור משהו אחר הוא קשה יותר.מערכות יחסים עם תלמידים או לראות אותם לאורך זמן למשל.
אני עזבתי מקום פרטי עם מערכת ערכים מלבד ציונים ומקצוע יותר "כיפי" ללמד, בכל זאת לעתים שווה להישאר קצת רק בשביל לראות מה יקרה, איך את מצליחה לגעת, מה קורה להם אחרי שנה.
מצד שני, אני ממש לא בעד לסבול וחושבת שמערכת החינוך נמצאת בשפל המדרגה, אני לא מסתכלת דקה לאחור, דקה! ועוד הייתי בתחום נחשק ו"זוהר" במקום זוהר בלה בלה בלה ועברתי לסלאמס של עבודת הכפיים. אושר צרוף. ככה שלעזוב זה לא רע.
יש לי חברה שמשלימה תעודת גננת. אמרתי לה מלכתחילה שתשכח מהחינוך הרגיל. לא הבינה. עכשיו היא עושה התנסויות בגן חובה עירוני רגיל ומגעיל ומבינה יופי.
כל אחד חושב שזה עניין אישי של אדם כזה או אחר, שחצנות מביאה אנשים לעשות הסבות כאלה במחשבה שיהיו טובים יותר. באמת שיש גם במערכות האלה אנשים טובים, זה לא קשור, ידיים כבולות, אפשר למדוד עם הרגליים את הצעדים בתא, זה הכל.
תמי ברקאי אמר:
וואו, בהחלט.
מברכת אותך על האומץ לנסות בתוך המסגרת הזו, להודות שאי אפשר, לומר את הכל בקול צלול וברור וללכת.
אולי משהו מהיושרה שלך ומהערכים שהבאת איתך בכל זאת יחלחל ואפילו רק אל תלמיד/ה אחת, אנחנו לא יודעים מה המילים והמעשים והאופן שבו אנחנו מתנהלים, מה כל אלה עושים למישהו אחר בלי ששנינו נדע מזה, וכמה זמן ייקח לזה להתגלות בפני מישהו מהצדדים.
hamora אמר:
תודה, תמי.
אנחנו באמת לא יודעים אילו אדוות יעוררו המעשים שלנו.
הבחירה שלי להישאר נאמנה לעצמי נועדה למעני- מתוך אמונה שאולי זה ישפיע לטובה גם מסביבי, הרי אם רק המסר הזה ישאר לתלמידים שלנו – דיינו
hamora אמר:
תודה מקרב לב לכולכם על התגובות החמות.
כן, יולי, היה בי חלק שאמר – מה זה 4 חדשים? מה את יודעת? אבל האמת – לא מצאתי סיבה טובה לדבוק בסבל ולהמשיך בדרך שמנוגדת לאמונות שלי. אני מעדיפה ללכת עם הרצון והאנרגיות שלי לחפש את המשך דרכי במקום אחר, בשביל לעשות חינוך כמו שאני מאמינה (מה חבל שזה בטח לא יהיה בחינוך הציבורי).
chellig חלי גולדנברג אמר:
אם ברצונך לנסות לעבוד בבית ספר המתאים למה שחיפשת, כתבי לי בפרטי ואנסה לחבר אותך, את נשמעת כאדם, ומורה נפלא.
hamora אמר:
תודה
בלה אמר:
מוזמנת לפנות אליי. יש ברחובות בי"ס יסודי ממלכתי, פתוח, מקסים, שבו תהיי מאושרת. חפשי 'השיטה'.bella.sapir@gmail.com
hamora אמר:
תודה. שמעתי על בית הספר המיוחד שלכם
nomi edri אמר:
מסכימה עם כל מילה. כמורה העובדת במערכת החינוך 30 שנה, גם אני החלטתי לפרוש השנה, לאחר 20 שנות תסכול ואכילת מרור שנבעו בעיקר ממנהלים בלתי ראויים, שכל קשר שלהם לחינוך הוא מקרי בהחלט. אין ספק שהתלמידים אותם אנו פוגשים היום במערכת החינוך הם תוצר של מה שריצר כינה "מקדונליזציה" של החברה דהיינו יעילות ולא תועלת, כמות ולא איכות ועוד… מה שחשוב היום למנהלים שאני פגשתי במערכת החינוך הוא: כמה אתה אהוד על התלמידים, ומה אחוזי ההצלחה בבגרויות. אין חשיבה ערכית חינוכית ומנהלים שאינם מבינים ומשדרים חינוך בכל רמ"ח איבריהם, לא יכולים לטפח אקלים חינוכי ובודאי לא להוביל מערכת שזקוקה נואשות ללמידה וחינוך משמעותיים.
כן, גם אני נלחמת כל יום בתלמידים שכל עולמם הוא פייסבוק ואייפון, גם אני מנסה מדי יום לעקור את הנייד מידיהם של תלמידי, גם אני מנסה לטפח סקרנות, חשיבה ביקורתית ויצירתית, דרך ארץ וכבוד לזולת, אך לצערי ללא הצלחה.
לפיכך, וכמורה שספגה בשנתיים האחרונות יחס משפיל ומתנכל מצד מנהלת בית הספר, הגעתי גם אני למסקנה שאינני מתאימה עוד למערכת החינוך.
hamora אמר:
ליבי איתך.
תודה על תגובתך
פינגבק: משרד החינוך – אני מתפטרת | משפחה | סלונה
rikyc1 אמר:
תודה רבה
http://saloona.co.il/fixed_hp_bac613e330/
רותי אמר:
ברוח המחאה החברתית תזדחל לה גם המאה החינוכית… הגיע העת.
קולגה דרומית אמר:
שלום לך קולגה יקרה- גם אני מורה ומחנכת, כבר כ- 8-9 שנים עשית זאת רוב השנים בבית ספר מקסים עם מנהל נפלא, צוות נפלא וילדים נהדרים- קשים, רקע משפחתי קשה, חסרי גבולות ושכל רצונם הוא שיעזבו אותם לנפשם לאייפונם ולפייסבוקם….
השנה עברנו משפחתי ואני למקום אחר בארץ והתחלתי לעבוד בתיכון רגיל ואפרורי….. במילה אחת- זוועה! אבל לא בגלל התלמידים, התלמידים הם בכל מקום אותם ילדי ישראל שמרבים מהם צריכים לקלף את האדישות ומתחת מתגלה סקרנות נפלאה. הבעייה זו ההנהלה הדורסנית והמדכאת שמוציאה את הרוח מהמפרשים….
אני מסכימה עם כל מילה שכתבת במיכתבך האמיץ. אבל- אל תשכחי שתהליכי חינוך לוקחים זמן רב, והשינויים איטיים מאוד. מקווה שתמצאי לך את המקום בו כן תוכלי להיות המורה לחיים, כנראה שזה לא יהיה במערכת הפורמלית…..
מבינה את תסכולך, גם אני חווה אותו כרגע, אך אסיים את השנה עם תלמידיי המקסימים המלמדים גם אותי בכל יום שיעורים חדשים והופכים אותי לאדם חושב וסקרן יותר כמו שאני רוצה להיות עבורם בין כל הפורמליות והאפרוריות המדכאת.
מאחלת לך ריפוי מהיר מהטראומה שחויית….. קחי את הזמן…. האמיני בדרכך והלוואי שתמצאי לך את השביל שלך….
בהערכה רבה – קולגה דרומית
hamora אמר:
הי קלוגה, תודה!
אני לא מיואשת מהתלמידים – אני מיואשת מהמערכת.
ואני יודעת שבשביל להשפיע הייתי צריכה להישאר. אבל אני לא מוכנה לעשות את זה יותר, אז אני מנסה לעשות משהו אחר – כמו לפרסם את הבלוג הזה, וכמו לחפש מערכת חינוכית שתתאים לאמונות שלי, ולהמשיך שם.
בעילום שם לשם שינוי אמר:
מגיבה הפעם בעילום שם כי טרם התפטרתי.
אני מבינה בדיוק על מה את מדברת כשאת מתארת את הכיתה כשדה קרב. אני התחלתי ללמד השנה במכללה למורים ומרגישה בדיוק כך. לא לגבי המערכת המגבילה (המערכת דווקא הפתיעה אותי לטובה) אלא לגבי חוסר האפשרות לשינוי והכיתה כשדה קרב, כשכל האחריות על הלמידה שלהם היא עליי: אני מסכמת ומעלה לאתר הקורס, הם לא קוראים. אני מסבירה, הם לא מקשיבים (טוב, אי אפשר להאשים אותם. אי אפשר גם לגלוש, גם לסמס, גם לדבר עם חברים וגם להקשיב). זאת גם הסיבה שאני צריכה לסכם את השיעורים ולא הם (בהתחלה זה היה תפקידם, אבל אז בעצה אחת עם ראש החוג החלטנו שעדיף שאני אסכם).
רובם לא שואפים לרכוש ידע, אלא לעבור את המבחן ולקבל את תעודת ההוראה.
ואז ללמד את הילדים שלנו!
מחריד ומעציב כאחת.
hamora אמר:
אולי בגלל שלמדתי לתעודת הוראה בהסבת אקדמאים – לא פגשתי את כל מה שאת מתארת… אבל גם מהלימודים שלי אני יכולה לומר שלדעתי לימודי החינוך בארץ צריכים להיראות אחרת. אבל האמת – כל עוד בתי הספר והמערכת ימשיכו להתנהל כפי שהם – למורים תהיה מעט מאוד יכולת לשנות.
אני שומעת הרבה תגובות של מורים שאומרים לי שכשדלת הכיתה נסגרת אפשר לעשות הרבה. זה נכון, אבל כשדלת הכיתה נפתחת הרבה מסרים סמויים אחרים משתלטים
hamora אמר:
ושכחתי להגיד תודה על התגובה (המדכאת, יש לומר)
רקפת אמר:
יש מערכות חינוך שאת יכולה למצוא בהן את מה שכתבת. החינוך האנתרופוסופי, הדמוקרטי.
נועה אמר:
מזדהה איתך לחלוטין. כל מילה שכתבת כך-כך אמיתית, ומצערת… גם אני מורה חדשה למתמטיקה, וגם אני למדתי בתכנית להסבת האקדמאים.בתי הספר הרגילים, השייכים למשרד-החינוך, בהחלט מנוונים , מרקיבים (ויש עוד המון מילות גנאי שאני יכולה לחשוב עליהן כרגע). לא דמיינתי לעצמי שמערכת החינוך בימינו כל-כך הידרדרה, ועד כמה הידרדרה…אין שום סיכוי לשינוי אמיתי במערכת שכזאת.
מסכימה עם רקפת שכתבה לפני, לגביי החינוך האלטרנטבי. הדבר הטוב ביותר שקרה לי במסגרת ההוראה (ובכלל למען האמת) זה הבית-ספר האנטרופוסופי בו התחלתי ללמד השנה. אין מילים לתאר עד כמה זה שונה, עד כמה הסביבה נעימה, תומכת ומעצימה.
hamora אמר:
נעה, תודה על תגובתך. אני לא יודעת כמה המערכת הידרדרה… אני גם בתור תלמידה לא סבלתי אותה, רק שאז לא חלמתי על האפשרות להתפטר :)
ליאור בר אמר:
שלום למורה המתפטרת…
אינני יודע מה שמך, רק קראתי בעיון את שכתבת
מתוך הפנייה שקיבלתי…
שמי ליאור, ואני מורה ומחנך בביהס ממלכתי
מזה כתשע שנים.
מכל הדברים שכתבת בכישרון ואינטלגנציה רבים
אומר זאת:
נראה שאת אדם עמוק ומבין חינוך לעומקו,
לתלמידים הרי אין ממש זכות בחירה ואין
להם ברירה, אלא להיות בביהס
מכאן שרצוי שבתוך מערכת בעייתית זאת
הם (התלמידים) יחוו מורים טובים ומוצלחים
בעלי אישיות מעניינת שמהם יוכלו ללמוד ולהרוויח
חרף כל הקשיים.
מניסיוני, עבודת החינוך שאת ציינת, לא מגיעה
מוכנה רק לכך שנגיע. התלמידים לא מחכים
לנו המורים בדיוק לכך שנעשה את הדברים היפים שציינת
אלא בפועל החינוך עטוף קליפות קליפות כמו בצל
ןבכדי לעשות עבודת חינוך אנו נדרשים לקלף קליפות
אלו בכדי להגיע לליבה.
ההבדל בין תלמידים ןבין בתי ספר זה בכמות הקליפות
ההבדל בין מורים זה בכמות הרצון לקלף אותם
כל מה שתיארת על התלמידים הלא מעוניינים
ועל בית הספר ומשרד החינוך שעסוקים במבחנים
הוא לטעמי קליפות
לו תגלי מספיק סבלנות (ויצרתיות) תקלפי לטעמי
מספיק קליפות ןתעסקי בחינוך כפי דאת מדיימנת אותו
ואכן זו עבודה סיזיפית ומתישה
בהתפתרות שלך את בחרת להעביר לטעמי מסר אחר והרבה פחות טוב… אם הייתי המנהל שלך
לא הייתי מאפשר לאיש חינוך מעניין שכמוך להתפטר…
בכל מקרה,
בהצלחה!
hamora אמר:
ליאור, תודה על תגובתך.
הסיבות שאתה מתאר הביאו אותי לעבוד בביה"ס מלכתחילה. אבל כמו שאמר בגין – איני יכולה עוד. להמשיך לעבוד במקום שבו אתה סובל, גם הוא מסר גרוע לתלמידים ובמיוחד – הוא גם סבל עבורם, ולחצות את הקווים האדומים בנוגע לאמונות שלי – זה גם דבר לא פשוט.
גם בעזיבתי יש אמירה שאולי תשפיע במשהו על השיח החינוכי – בתוך בית הספר ומחץ לו.
בשורה התחתונה אומר לך את האמת – אני לא יכולה להציל אף אחד אם אני פוגעת בעצמי בדרך.
עפרה אמר:
אפשר גם אחרת
http://www.facebook.com/home.php?#!/derech.hayeled
דוד אמר:
ישבתי וקראתי בשקיקה את כל הבלוג שלך מההתחלה ועד למכתב ההתפטרות.
למרות שאני מכיר היטב את המערכת, היה מרתק לראות אותך משרטטת את המסלול הבלתי נמנע של מי שבא מתשוקה לחנך והתנפץ מול המערכת.
אז מה עושים עם הספינה הטובעת שנקראת חינוך ציבורי? הרי אם נתייאש, אנחנו בעצם מוותרים על העתיד, על הילדים שלנו! אנחנו בחינוך ישראלי נאבקים יחד- מורים הורים ומנהלים- כדי לשנות את השיטה. אשמח לדבר איתך ולספר מה אנחנו עושים ומקווה שתרצי להצטרף.
דוד 054-3156155
אנח
uri אמר:
הבעיה היחידה שזה לא חינוך ציבורי אלא ממלכתי. חינוך ציבורי הוא של הציבור ואילו ממלכתי הוא של הממלכה.
אין ברירה אלא לא להישאר במערכת הקיימת ואני אומר זאת לאחר שבמשך 15 שנה לימדתי במערכת הממלכתית. המערכת מדרדרת והניסיון להיות יצירתי הוא נחמד אבל לא מוביל לשום מקום מכיוון שמשרד החינוך מוביל את המערכת למקום יותר ויותר קשה – זה ממש לא חינוך אלא הוראה ולצערי גם ההוראה נכשלת בכל פרמטר אפשרי – אהבת הלימוד, החדווה והסקרנות, הגמישות ואי הידיעה… כל אלה נעלמו כלא היו ואפילו במדד הטיפשי מיצב או פיזה אנחנו לא מצליחים.
בעולם כולו מדברים על שינוי בחינוך ואצלנו?
מכתב ההתפטרות מעורר השראה וראוי שיפורסם ויקרא בכל חדר מורים ולא רק כדי לעורר מרד אלא התעוררות של האנשים עצמם ושל הצורך להיות אמיתי עם דרכך.
הדרך היחידה לשנות לטעמי היא הקמת עוד ועוד אלטרנטיבות חינוכיות – זכות ההורים לחנך את ילדיהם על פי דרכם וכמו שהעם דורש צדק חברתי עליו לדרוש גם צדק חינוכי.
דיברתי די
מחזק את ידי החמורה.
אורי
hamora אמר:
דוד, אורי – תודה
דוד – אני אתפנה בקרוב לקרוא קצת על מה שאתם עושים.
אורי, אני מסכימה איתך ואהבתי את ההדגשה של חינוך "ממלכתי" על פני חינוך "ציבורי".
לטעמי המערכת מנסה להשתפר בכיוון שרק מדרדר אותה עוד ועוד.
אולי הדרך לשנות את המערכת היא להקים מסגרות אלטרנטיביות ולדרוש את הכלתן על ידי המערכת – להפוך את המערכת מ"ממלכתית" ל"ציבורית".
נירה מאי אמר:
נכון הספינה טובעת, לכן צריך במערכת מורים שיהו א/נשים חזקים, כאלו שבמקום להתפנק בהתפטרות, לומדים להגיד לא, אצלי זה אחרת!! אולי בינתים נשמע כמו אקמול לסרטן, אבל אם הרבה אנשים חזקים בעלי עקרונות, ידע פדגוגי ודעות עצמאיות יגידו את מילתם א- המערכת תשנה צביון ב- אולי נוכל לנצח את השיטה.
אני לא אנסה אפילו להציג את המורכבות של הבעיות במערכת החינוך, הן רבות ועצובות, הן בבסיס דומות מאד לבעיות בבתי חולים, וביתר המוסדות. מה שצריך זה אזרחים מיליטנטים בכל אחד מהמקומות ולא מקוננים פסיביים. להתפטר זו לא גבורה להלחם מבפנים כל יום, כל בוקר לעשות את ההבדל זו גבורה.
אני עושה את זה 40 שנה, לפעמים רעננה יותר ולפעמים יותר עייפה, אבל אני לא מוותרת, המדינה היא של ילדינו ונכדינו בשבילם אני נאבקת. חינוך הוא מאבק מתוך אהבה, משמעותו להסתכל קדימה ולא לאבד תיקווה למצוא אותה בעשיה ולהקרין אותה ללומדי
hamora אמר:
נירה, תודה.
האמת, אני לא חושבת שזו "התפנקות" להתפטר. אני גם לא חושבת שזו "גבורה", אף על פי שצריך אומץ בשביל לעשות את הצעד הזה…
אין לי עניין להקריב את עצמי על שום מזבח, גם לא על מזבח "עתיד המדינה". אני גם לא מאמינה בגישה "מיליטנטית". אני מנסה לבחור את הבחירות שלי בתשומת לב ובמחשבה. אני דואגת קודם כל לעצמי, לא כי אני הכי חשובה אלא כי אף אחד אחר לא אחראי שיהיה לי טוב. אני לא מאמינה בדרך אחרת. ואני מאמינה שהדרך שבחרתי הכי נכונה לי. אני מאוד מעריכה גם את מי שלמרות הכל מחליט להישאר ולנסות לשנות מבפנים.
לצערי אני גם שומעת על כאלו שבאים לשנות – וסופם שהם עצמם משתנים ומתכופפים. לא קל להיות בתוך מערכת ולעבוד "נגדה"
קלקל אמר:
עוד מישהו שם לב שלמורה יש שגיאות כתיב, כמו גם לאחד המורים המגיבים (טבע ממני, התפתרות, בהתאמה)?
hamora אמר:
תודה!
זה גם קורה. העברית שלי סך הכל די בסדר, וגם של המגיבים פה, לדעתי :)
עבד אמר:
כן, עוד מישהו. לא נורא. הלוואי וזו תהיה הבעיה היחידה.
זועקים מקירות הלב ואתה שם לב לכפתור פרום… :(
אמיר נוטע אמר:
שלום חמורתי,
ברכותי על ההחלצות שלך!
מערכת החינוך הסטנדרטית נתנה לעצמה להפוך לדבר הנורא שאת מתארת.
יש מסגרות אחרות, שמאפשרות גם למורים וגם לתלמידים לגדול:
בתי ספר דמוקרטיים, אנתרופוסופיים, מונטסורי, וגם שיטות שאין להן שמות מרובי הברות, אבל מאפשרים בחירה ולקיחת אחריות.
"היוזמה לבחירה בחינוך" עובדת על חיזוק המסגרות האלה, ועל שיפור הקשר שלהן עם המערכת הסטנדרטית.
נשמח לעבוד איתך ועם כל שוחרי החינוך האמיתי.
אמיר נוטע
050-7654321
hamora אמר:
גם אני בעד "היוזמה לבחירה בחינוך".
אני מקווה, כמו שכתבתי לאורי- שאולי השינוי המערכתי יבוא מתוך מסגרות אלטרנטיביות שידרשו הכרה (ותקציבים) מהמערכת הממלכתית וכך ידחפו את המערכת כולה למקום אחר, טוב יותר
מיקי אמר:
כבן לאמא שהיתה 40 שנה 'מורה של פעם' עם אידיאולוגיה וערכים ולבת שהתחילה זו השנה הראשונה להיות מורה של ילדים בכיתות א', אני חרד שכל מילה שלך מדוייקת ומאחל לבת שלי שלא תכיר את התחושות שלך. עדיין היא חוזרת כל יום עם עיניים נוצצות מהתלהבות והתרגשות. צעד מעשי לעצירת ההתדרדרות החינוכית הוא באמת להיפגש עם כל אלה שרשמו כאן את הטלפונים שלהם ולחשוב על האלטרנטיבה הטובה ביותר.
אני מצידי מוכן לפנק את כולכם במנה של חינוך אחר בפרוייקט שיזמתי לפני כשמונה שנים: הכנסו לגוגל וחפשו 'ניצחון הרוח'. "שעה אחת אתכם שווה למעלה מאלף שעות לימוד" היא שורה אחת מרבות שנשלחות אלינו לאחר כל מפגש.
בהצלחה.
אגב, כל הפרטים שלי מופיעים גם הם באתר הנ"ל.
hamora אמר:
מיקי, תודה. אני אסתכל על זה בקרוב.
דרך אגב, לגבי בתך – אני חושבת שבהרבה בתי ספר יסודיים המצב הרבה יותר טוב (כך לפחות אני שומעת), ואני מקווה שהיא תמשיך לחזור עם התלהבות והתרגשות. אני בטוחה שהתלמידים שלה מרוויחים ממנה המון.
רענן דונוביץ אמר:
תשובתי תפתיע אתכם (וגם אותי)
המערכת באמת לא מעודדת ברובה ואינה משאירה תקוות רבות
השאלה שלי, האם אמורה מצליח לבנות מיקרו קוסמוס שלו (כן אשליה…)
אני דווקא חושב שאת רוב השאיפות מבחינת ההוראה נטו אני מצליח להגשים
דרך אגב, כמה זמן את מלמדת ומתמודדת
קראתי את כל התגובות וראיתי שלבית הספר תפקיד חשוב באווירה שנוצרת
אני עזבתי כעבור שנתיים את אחד מבתי הספר בו לימדתי, לא היצלחתי שם אבל מה שחיזק את החלטתי, שנאנסתי על ידי המנהל לשנות ציון בית ספרי ("מגן") לתלמידה.
הבעיה במערכת היא שהתנאים לא מספקים (כיתות גדולות, שאני לא סובל (עדין) מכך.
הערכה ציבורית נמוכה – שכל עובדי החינוך סובלים ממנה
אופק צר ולא מלבב – הן בהתקדמות (כל שנה נשארים כתה) והתפתחות המקצועית והן בשכר (ביחס להשקעה)
הרגשה של שתמש וזרוק….
השאלה מה האלטרנטיבה!
מדוע עילום שם אם התפטרה, ממה את מפחדת
שבת שלום
רענן
hamora אמר:
רענן, תודה.
זו השנה הראשונה שלי במערכת החינוך.
אני מאמינה שיש שמצליחים לעשות "חינוך אמיתי" בתוך המערכת וברור שהם חשובים שם. כנראה שאתה אחד מהם.
אני כותבת בעילום שם – במיוחד כי אני לא רוצה לפגוע בבית הספר שעבדתי בו – אני יודעת שמושקע שם הרבה מאמץ בשביל להביא את הערך המוסף שלהם. הבעיה היא במערכת החינוך שמגבילה ומכוונת ודורשת (ולא ספציפית בהם). הם הסימפטום.
לאה אמר:
כמי שעבדה שנים כ – 30 שנה במערכת החינוך, הן כמורה וה ן כמדריכת מורים, ראיתי בהדרגה את השקיעה הגדולה, הדבר החל מלמעלה, ממשרד החינוך שכפה על מורים לחנך וללמד 42 ואף 43 תלמידים בכיתה; חוזרי מנכ"ל (שמחבריהם בחרו לנסח אותם בשיח פאסיבי, כמו: ההחלטה התקבלה)
שבחנו את מעמד המורים בהתאם לאחוזי ההצלחה בבגרות, גם כשהכיתה כללה תלמידים בעלי הישגים נמוכים ביותר. אני מדברת כאן על קרבתם של הורי תלמידים אלה לראש העיר, ועל ההשלכות הפוליטיות הידועות. לא אחת נאלצתי להוציא לטיולים שנתיים ארוכים תלמידים המטופלים, ולא בהצלחה, בידי פסיכיאטרים, תוך הסתכנות (הריון לא רצוי, שימוש בסמים, היעלמות פתאומית). כל זאת – לאחר ישיבות עם ראש העיר או עם סגנו בנוכחות הורי התלמיד/ה. לעולם לא אשכח את את הטיול בו ליוויתי כיתה י"א, כשעלי להצמיד אלי משך ארבעה ימים תלמידה המוגדרת כבעלת קשיי התנהגות מורכבים במיוחד. כמובן, גם כאן סירבו ההורים להתלוות לטיול בניגוד למוסכם, ועלי הוטלה האחריותה הן לבטחון הנערה והן לשלומם של תלמידי הכיתה – ביום ובלילה.
ואלו רק צימוקים צנועים , קצת מן הרעות החולות של המערכת. אם ניקח בחשבון את עשרות הטקסים, הגוזלים כמובן זמן לימודים יקר, נגלה מאחוריהם מערכת משומנת ביותר של בעלי תפקידים הממונים לפרויקטים שאבד עליהם הכלח, או כאלה שמשרתים רק בעלי ענין ולא מטרות ממוקדות של ועדות המקצוע.
הדיקטטורה אינה מסתיימת כאן. המחנך נבחן לפי הטקסים שערך, בהתאם למידת היענותו להורים, אפילו לפי צייתנותו להוראות המנהל. בדרך כלל קבלתי שפע בלתי סביר של מכתבי הערכה, כיוון שמצאתי לנכון, בתמימות בלתי משוערת, לבצע את הנדרש ממני. עם זאת, הדבר לא הפריע למנהל ביה"ס לזכות אותי במכתב נזיפה, כי לא דאגתי לנקיון השולחנות לפני ביקורו של ראש העיר. (בהזדמנות זו, מומלץ לקרוא את המחזה, ביקור הגברת הזקנה, ולפחות לצפות בו).
לאחר שהכנתי טקסים רבים אחה"צ משך שעות רבות מידי יום (ילדיי הפרטיים היו קטנים אז), כמובן בחינם, לאחר שהכנתי אין סוף חוברות לימודיות עבור ביה"ס, לאחר שהובלתי פרויקטים רבים ודאגתי למימונם בידי המשרד, הגעתי למסקנה שמקומי אינו במערכת עוד. ייתכן שהדבר נבע דווקא מתגובתם של הורים העובדים כמורים שהצליחו להשפיע על עמיתיהם כדי לשנות את ציוני ילדיהם. אוסיף לכאן גם את בחינות הבגרות המותאמות (כוללות רק חלק מהחומר עבור אלה, שאובחנו כבעלי לקויות למידה קשות) ואלה יצרו חוסר שוויון בולט בין התלמידים. תלמידים המצטיינים בד"כ השיגו, לא אחת, השגים פחותים משאר "לקויי הלמידה" שהיו מצויידים באבחונים המתאימים.
ניתן להזכיר את מלחכי הפנכה שזכו לשפע שעות גמול, שלא בדין, דוגמת יועצים ששמשו גם כמנהלי חטיבות מקצועיות וזכו לגמולים כפולים. מחמת חוסר הזמן, הם שיבצו כתות המורכבות ברובן מתלמידים בעלי קשיים לימודיים קשים בחינוך רגיל. כך התקבלה, לדוגמה, באמצע חט"ב כיתה של ארבעים תלמידים, שיותר ממחציתם סבלו מהיפראקטיביות קשה (זריקת שולחנות בשיעור, מכות), רבע – מרמת לימודים נמוכה מאוד וממשפחות בעייתיות (אנלפבתיות , כישורים לימודיים ברמה של תלמידי ב'-ג'), והשאר – בעלי כישורי למידה נורמטיביים. אמנם כל הצוות הטיפולי התגייס לעזרת המחנכת, אך הקשיים בהם נתקלה כללו לא רק התנסות אישית, אלא אף מורים ומורות שנטשו את הכיתה באמצע השנה. המחנכת עזבה כיתה זו בסוף השנה, וזו שבאה במקומה (מחנכת ותיקה מאוד) התקשתה לעמוד במצב הקיים, ולכן הועברה לבי"ס אחר, כמובן בניגוד לרצונה.
לסיכומו של דבר, כל הפשעים בהיסטוריה התבצעו לשם מטרות פסיאודו-מוצדקות, והדבר מוכיח עצמו שוב ושוב במערכת החינוך. אין ספק שנוח יותר ללמֵּד עובדות ולא לחנֵּך לרְאִיה אנליטית על פני הרצף הלוגי. מטא-קוגניציה נותרת רק בחזקת ביטוי נדוש; יצירתיות בחשיבה – אין מקומה במערכת החינוך הממוסדת כיום. עם זאת, על המערכת הממלכתית לעמוד בפרץ מול זרמי החינוך הנוגסים בה בכל פה
ולהחזיר עטרה ליושנה. מדובר בכבודו של החינוך ובכבודו של המורה כאדם.
hamora אמר:
לאה, קראתי את התגובה שלך עם מועקה הולכת וגדלה.
כמה מצער.
תודה
ארנון אמר:
שלום המורה,
גמני כמוך באותה הסירה – לא "מורה למתמטיקה" כי אם "מנסה לגרום לתלמידים, איכשהו, לעבור בגרות ובחיים לא לראות יותר מתמטיקה". ועל הדרך מפריע להם לסמס ולצ'וטט ולגלוש ולשמוע מוסיקה. גמני כמוך מנסה לדבר איתם בגובה העינים על "בשביל מה בכלל התכנסנו, אתם ואני, כאן בכיתה". גמני מיואש.
אבל אני ממשיך.
לא בשביל תלוש המשכורת המגוחך. לא בשביל המערכת.
אני ממשיך בשביל התלמידים, ובשביל עצמי.
אפילו בשביל אולי תלמיד אחד שיראה את היופי של המתמטיקה וישבה בקסמה. אפילו בשביל תלמיד אחד שיפנים את הקשר בין מאמץ והשקעה לאיזשהו תגמול (סיפוק, הנאה, נו טוב, גם תגמול בדמות הצלחה כלכלית). אפילו כדי שיתנהל פעם ב.. דיון מענין על החיים ומישהו מהם ייקח מהדיון הזה משהו לחיים שלו.
ובשביל עצמי, כי ההתמודדות הזו מלמדת אותי המון על עצמי, על הילדים, על מערכת החינוך, על החיים בכלל.
לימדתי בעבר בחינוך הדמוקרטי, ביסודי. היו שם ילדים נפלאים וצוות נהדר שמחפש לחדש ולסקרן ולענין את הילדים. ותתפלאי, תלמידים חיכו ליד דלת חדר המתמטיקה עוד לפני שהסתיימה ההפסקה, כי רצו ללמוד, כי אהבו ללמוד. עדין נצרכתי למאמץ רב וליצירתיות כדי לטעת בהם את שורשי המתמטיקה היפה, הלאו-דוקא טכנית ומשעממת, כדי שיגיעו לחטיבת הבינים ולתיכון עם מטען אחר ועם גישה בריאה יותר בהסתכלות על המתמטיקה ועל מקומה בחיינו. אבל זה היה שווה. זה הראה לי כי יש סיכוי, כי אפשר לעשות כאן בארץ חינוך טוב.
ולטעמי, האתגר האמיתי של כולנו הוא לעשות זאת במסגרת החינוך הממלכתי. כל מי שהחינוך בנפשו צריך ללמד בחינוך הממלכתי, ולהביא את השינוי לשם. אני לא תמים, זה לא יהיה קל, עוד הרבה יזע ודמעות מחכים לנו, אבל אם נהיה עקשנים ונחושים, זה יעבוד.
מתי זה יעבוד? אלוהים גדול.
שיהיה לך בהצלחה איפה שלא תבחרי לממש את שאיפותייך.
hamora אמר:
תודה,
אני מאחלת לך שתצליח בגדול. אני מאחלת לכולנו שתצליח בגדול.
עבד אמר:
נמלים תירוצים ופחדנים.
אני מתייחס למאמר הראשי ולרוב התגובות.
מצב רוב מערכות החינוך בישראל הוא רע. עובדה.
כמו נמלים קטנות אתם סובלים מראיית מנהרה צרה, ונכשלים לראות את התמונה הרחבה.
מערכות החינוך הן תמונת השתקפות של החברה בכללותה.
אתם האשמים בכך (זה כולל גם אותי).
אתם ההורים הסבים והסבתות נכשלים בחינוך הילדים.
אתם מספקים את גחמותיהם הילדותיות.
אתם חוששים להציב להם גבולות.
אתם מסרבים להוציא מן הבית את מכשיר הטלוויזיה.
אתם נכנעים ומתמסרים לטכנולוגיות האייפון והפייסבוק.
א ת ם א ש מ י ם !!
אי אפשר להסתיר את זה.
מי שלא מודה בכך הוא פשוט עיוור או פחדן המסרב להתמודד עם המשמעויות המתבקשות.
העיפו את הטלוויזיה מהחלון. לא לתרום את המכשיר. תנו אותו לאוייבינו.
אמא – השארי בבית עם הילד עד גיל 3, למרות המחיר האישי והכלכלי
אבא – חזור הביתה בזמן סביר לשחק עם הילד
ספרו לו סיפור לפני השינה – עד גיל 5
האזינו לסיפור שהילד קרא ושוחחו עליו לפני השינה (גיל 5 עד 18)
שבו לארוחת ערב משותפת (עד גיל 18) – מוסד מקודש!
התעניינו במה שלמד בבית הספר אך לעולם אל תכינו איתו את שיעורי הבית. זו אחריותו.
תרמו למוסדות נצרכים. שתפו את הילד בפעילות התנדבותית קבועה לפחות אחת לשבוע.
תעשו את זה? תשנו את חייכם?
אז אולי יש סיכוי לשיפור.
לא תעשו את זה?
החברה שלנו תמשיך להתדלדל ולהתדרדר (ובתוכה מערכת החינוך, ובכללה המתמטיקה)
רק הפסיקו להתבכיין וקחו אחריות על ילדיכם ועל עתידנו.
הפסיקו להיות נמלים תירוצים ופחדנים.
hamora אמר:
עבד, תודה.
באמת הוצאתי את הטלויזיה מהבית. ואני משתדלת להקריא סיפור לפני השנה… ומה עכשיו?
למה אתה כועס עלינו? אתה כותה הרבה דברים יפים ואתה גם מטיח עלבונות .
אני מסכימה איתך – בית הספר הוא ראי החברה. אבל הוא גם הסיכוי לשינוי החברה. אז חוץ מלשנות את אורח חיי אני רוצה לנסות להשפיע גם דרך החינוך.
עבד אמר:
לא כועס. כואב. אז צועק.
מציאות קשה – מילים קשות.
לא עלבונות. אין זו הכוונה. דורבנות. סליחה ומחילה ממי שנעלב. שיגיב לעניין.
איך תשתנה התמונה בראי אם לא אשנה את עצמי? אין קסמים.
אין גם קיצורי דרך: שינוי היום תמורה בראי בעוד 25 שנה. זה הקצב.
hamora אמר:
אני מסכימה איתך שהקצב איטי, אני מסכימה שהמציאות מכאיבה.
מה שנשאר לכל אחד זה ללכת בבטחה בדרך שלו.
גדי אמר:
מורה יקרה,
שמי גדי בן לביא. אני הסמנכ"ל של 'תבונה – חינוך חדש בישראל.
'תבונה' הינה הנציגה של הארגון הבינלאומי ללמידה ישומית אשר לו למעלה מ-760 סניפים בכל העולם.
כאן תוכלי למצוא מאמר שכתב לא מזמן אבירם היכל, מנכ"ל תבונה:
http://www.tvuna-online.co.il/93162/%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94-%D7%90%D7%95-%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%94
החזון של 'תבונה' הוא ליצור חינוך חדש בישראל. יש לנו את הכלים לעשות זאת.
הרבה מהדברים שכתבת משקפים את הלך הרוח שלנו.
את מוזמנת להיות עימי בקשר במייל: gadi@tvuna-online.co.il
בברכה,
גדי
hamora אמר:
גדי, תודה.
אני אתחיל בלקרוא את המאמר ולהסתכל באתר שלכם ואמשיך משם
דוד אמר:
"היכן את עובדת?"
"בבית-הספר סדברי-ואלי."
"מה את עושה?"
"כלום."
ל א לעשות מאומה בסדברי-ואלי דורש המון אנרגיה ומשמעת, והרבה שנות ניסיון. אני משתפרת בזה משנה לשנה, ומשעשע אותי לראות כיצד אני ואחרים נאבקים בסכסוך הפנימי הבלתי נמנע המתעורר בנו. הסכסוך הוא בין הרצון לעשות דברים למען אנשים, להעביר להם את הידע שלך ואת הבינה שקשה כל כך היה לרכשם, לבין ההכרה שילדים חייבים ללמוד בכוחות עצמם ובקצב שלהם. השימוש בנו מוכתב על ידי רצונותיהם, לא על ידי רצונותינו. עלינו להיות שם כאשר אנו מתבקשים להיות שם, ולא כאשר אנחנו מחליטים שעלינו להיות שם.
ל ל מ ד, להפיח השראה, ולייעץ, הן כולן פעילויות טבעיות שנראה כי מבוגרים מכל התרבויות והמקומות עוסקים בהן מסביב לילדים. בלי פעילויות אלו, על כל דור היה להמציא הכל מחדש, החל מהגלגל וכלה בעשרת הדיברות, מעבודות המתכת ועד החקלאות. בני-אנוש מעבירים את הידע שלהם לצעירים מדור לדור, בבית, בקהילה, בעבודה — וכביכול בבית-הספר. לצערנו ככל שבתי-הספר מתאמצים ומשתדלים להעניק הדרכה יחידנית לתלמידיהם, יותר נזק הם גורמים לילדים. הצהרה זו דורשת הסבר, היות והיא סותרת לכאורה את מה שזה עתה אמרתי, היינו, שמבוגרים תמיד עוזרים לילדים ללמוד כיצד להיכנס לעולם ולהיות לתועלת בו. מה שאני למדתי, בצורה איטית מאד ומכאיבה במשך השנים, שילדים מקבלים החלטות חיוניות בעצמם בדרכים שאין באפשרותם של המבוגרים לחזותן מראש או אפילו לדמיינן.
ח ש ו ב על העובדה הפשוטה שבבית-הספר סדברי-ואלי, תלמידים רבים מחליטים להתמודד עם אלגברה ולא בגלל שעליהם לדעת אלגברה, או בגלל שזה מעניין אותם, אלא בגלל שהם מתקשים בזה, זה משעמם, והם גרועים בזה. הם חשים צורך להתגבר על פחדם, על הרגשתם שהם אינם מתאימים, על העדר משמעת אצלם. פעם אחר פעם, תלמידים שקיבלו החלטה זו משיגים מטרתם המוצהרת ועושים צעד ענק בבניית האני שלהם, ביטחונם, ואופיים.
א ז מדוע זה לא קורה כאשר כל הילדים נדרשים או מעודדים ללמוד אלגברה בבית-הספר התיכון? התשובה היא פשוטה. על מנת לגבור על משוכה פסיכולוגית כלשהי עלינו להיות מוכנים לקחת על עצמנו התחייבות אישית מסוימת. מצב נפשי כזה מושג רק אחרי ֶהתבוננות אינטנסיבית וניתוח עצמי, ולא יכול להיות מוכתב על ידי אחרים ולא ניתן ליצור אותו עבור קבוצה. כל מקרה הוא מאבק אישי וכאשר הוא מצליח זה ניצחון אישי. מורים יכולים לסייע רק כאשר הם מתבקשים לעשות כן, ותרומתם לתהליך היא קטנה לעומת העבודה שהתלמיד משקיע.
ק ל לתפוש את המקרה של אלגברה. למרות שהוא לא כל כך מאיר עיניים כמו אותן שתי דוגמאות שעלו לאחרונה בהגנה על תזות: נערה אחת שהייתי מאד קרובה אליה ושבקלות יכולתי להשלות את עצמי במחשבה ש"הדרכתיה" גרמה לי להלם אמיתי כאשר בניגוד ל"בינתי" מצאה יותר תועלת להשתמש בזמנה בבית-הספר בלהתרכז ביצירת קשר חברתי וארגון מסיבות ריקודים במקום ללטש את כישורי הכתיבה שיהיו נחוצים לה במקצוע שבחרה כעיתונאית. לא היה עולה על דעתו של איש מהמבוגרים המעורבים בחינוך של התלמידה המסוימת הזאת לייעץ או להציע לה את דרך הפעולה שהיא כל כך בחכמה בחרה לעצמה, מודרכת על ידי הידע הפנימי והאינסטינקטים שלה בלבד. היו לה בהתחלה בעיות שהיא הבחינה בהן בבירור, ואז היא עברה לפותרן בדרכים יצירתיות ואישיות. בהתעסקותה הישירה עם אנשים במקום להתבונן בהם מהצד, היא למדה יותר על האנשים וכתוצאה מכך השיגה יותר עומק והבנה פנימית שבבוא הזמן הביאו אותה לכתיבה משופרת. האם תרגילי כתיבה בשעורי אנגלית היו מאפשרים לה להשיג זאת טוב יותר? אני מסופקת.
א ו מה בנוגע לנערה שאהבה לקרוא ואיבדה את אהבת הקריאה אחרי זמן מה של שהייה בביה"ס סדברי-ואלי? במשך זמן ממושך היא הרגישה שאיבדה את שאיפתה, תבונתה, ואהבתה ללמוד כי כל מה שעשתה היה לשחק בחוץ. אחרי שנים רבות היא הבחינה שהיא קברה את עצמה בספרים כבריחה מהתמודדות עם העולם החיצון. רק אחרי שהיא הייתה מסוגלת להתגבר על בעיותיה החברתיות, ורק אחרי שהיא למדה ליהנות מהפעילות בחוץ ומפעילות גופנית, רק אז היא חזרה לספריה האהובים. עכשיו הם לא בריחה, אלא חלון לידע ולחוויות חדשות. האם אני או מורה אחר היינו יודעים כיצד להדריך אותה באותה תבונה כמו שהיא הדריכה את עצמה? חושבתני שלא.
ת ו ך כדי כתיבה זו נזכרתי בדוגמה נוספת מלפני שנים רבות. היא מדגימה כיצד סוג העידוד החיובי וההעשרהֶ המקובלים יכולים להביא לתוצאות הפוכות ומאד מגבילות. התלמידֶ נשוא הדוגמה היה כמובן חכם, חרוץ ולמדן. כל בחינה בראשיתֶ חייו הייתה מראה אותו כבעל כשרון רב במתמטיקה. מה שבעצם הוא עשה בעיקר בעשר שנות שהותו בביה"ס סדברי-ואלי היה להשתתף בספורט, לקרוא ספרות, ויותר מאוחר בשנות העשרה בחייו, לנגן מוסיקה קלאסית בפסנתר. הוא למד אלגברה, לרוב בעצמו אולם כנראה שהקדיש מעט מזמנו למתמטיקה. כעת, בגיל עשרים וארבע, הוא בוגר במתמטיקה מופשטת ומצליח מאד, באחת האוניברסיטאות הכי טובות. צמרמורות עוברות בי לחשוב מה היה קורה איתו לו היינו "עוזרים" לו במשך שנותיו פה לצבור ידע במתמטיקה, על חשבון הפעילויות שהוא בחר להעדיף. האם היה לו כילד קטן, הכוח הפנימי לעמוד בפני שבחנו וחנופתנו ולעמוד על דעתו לקרוא ספרים, להתבטל בספורט ולנגן מוסיקה? או היה בוחר באופציה להיות "תלמיד מצטיין" במתמטיקה ובמדע והיה מתבגר עם המשאלה הבלתי מסופקת לדעת בתחומים אחרים? או היה מנסה לעשות הכל? ובאיזה מחיר?
כ ע ז ר ש כ נ ג ד לדוגמה הקודמת ברצוני להביא מקרה אחר אשר מאיר עוד היבט של גישתנו. לפני שנים מספר, נערה בשנות העשרה שלה שהייתה תלמידה בביה"ס סדברי-ואלי מאז היותה בת חמש, אמרה לי במידה מסוימת של כעס שהיא בזבזה שנתיים ולא למדה כלום. אני לא הייתי תמימת דעים עם הערכת עצמה, אולם לא רציתי להתווכח עמה, לכן, רק אמרתי, "אם למדת כמה רע זה לבזבז זמן, אז לא יכולת ללמוד שעור טוב יותר כה מוקדם בחייך, שעור שיהיה לך יקר ערך לכל ימי חייך". תשובה זו הרגיעה אותה, ואני מאמינה שהיא דוגמה טובה לערך שיש לאפשר לצעירים לעשות טעויות וללמוד מהן, במקום לכוון את חייהם במאמץ למנוע טעויות.
מ ד ו ע שלא נאפשר לכל בן-אדם להחליט בעצמו כיצד להשתמש בזמנו? זה היה מגדיל את הסיכויים שהאנשים יגדלו כאשר הם ממלאים את הצרכים החינוכיים הייחודיים של עצמם מבלי שאנחנו המבוגרים נבלבל אותם, שהרי לא יכולנו לעולם לדעת מספיק או להיות מספיק נבונים על מנת לייעץ להם כיאות.
ל כ ן אני מלמדת את עצמי לא לעשות מאומה, וככל שיותר מסוגלת אני לעשות זאת, עבודתי יותר טובה. נא לא להסיק את המסקנה שהצוות הוא מיותר. יכולת לומר לעצמך שהילדים כמעט מנהלים את בית-הספר בעצמם, אז מדוע להחזיק צוות גדול כזה, רק בשביל לשבת ולא לעשות כלום. האמת היא שבית-הספר והתלמידים זקוקים לנו. אנחנו שם על מנת להשגיח ולהזין את בית-הספר כמוסד ואת התלמידים והיחידים.
ת ה ל י ך ההכוונה העצמית, או לפרוץ את דרכך, באמת לחיות את חייך במקום להעביר את הזמן, הוא טבעי אך לא מובןֶ מאליו לילדים אשר גדלים בתרבות שלנו. בכדי להגיע למצב נפשי זה הם זקוקים לסביבה שהיא כמשפחה, בקנה-מידה יותר גדול מהמשפחה הבסיסית, אולם תומכת ובטוחה באותה מידה. הצוות, בהיותו קשוב ודואג ובו בזמן לא מכוון וכופה, מקנה לילדים את האומץ והתנופה להקשיב לאני הפנימי שלהם. הם יודעים שאנחנו מסוגלים כמו כל מבוגר להדריך אותם, אולם הסירוב שלנו לעשות כן הוא כלי חינוכי בשימוש פעיל על מנת ללמד אותם להאזין לסביבתם אולם להקשיב רק לעצמם, לא לאחרים אשר במקרה הטוב, יודעים רק מחצית מהעובדות עליהם.
ה מ נ ע ו ת נ ו מלומר לתלמידים מה לעשות אינה נתפשת על ידם כהעדר משהו, כריקנות. להפך, זה כוח הדחיפה אשר מביא אותם לפרוץ את דרכם לא תחת ההדרכה שלנו אלא תחת דאגתנו התומכת. כי זה דורש עבודה ואומץ-לב לעשות מה שהם עושים למען עצמם ובעצמם. זה דבר שאינו ניתן לעשותו בחלל ריק של בידוד. זה דבר הצומח בקהילה חיה וסבוכה אשר הצוות מיצב ומנציח.
["האמנות לא לעשות מאומה – תפקידו של המורה בבית-הספר סדברי ואלי", מאת, חנה גרינברג, הניסיון של בית-הספר סדברי-ואלי.]
[ .The Art of Doing Nothing, by Hanna Greenberg, The Sudbury Valley School Experience ]
http://www.sudval.com/05_underlyingideas.html#03
hamora אמר:
דוד, תודה רבה.
זה תמיד מרגש אותי לקרוא על המקום המיוחד הזה.
צריך הרבה אומץ ואמונה בשביל להיות מורה כזו
דוד אמר:
אכן, אומץ, אמונה…, יושר… ומקור פרנסה.
בברכה ובהצלחה,
~ דוד
חמורה כזאתי גם אמר:
שלום לך המורה!
אני גם מורה בתחילת דרכי. בנוסף אני גם אמא ובחורה די צעירה.
אני למדתי מקצוע מכובד והחלטתי להיות מורה.
אכן קראתי את הבלוגים שלך, ואני מסכימה עם כל מילה ומילה. המערכת שוחקת את הילדים ואת המורים ומקרטעת בטרוף! אי אפשר להצביע על הסיבה מדוע, אבל בהרבה שיעורים אני מרגישה שמרטפית מדופלמת (פשוטו כמשעמו).
ניסיתי להוביל לשינויים רבים, אבל רק בודדים תפסו אם בכלל.
לא ניתן לעשות הרבה ובזאת את צודקת!
לתלמידים לא אכפת, משרד החינוך עסוק ברפורמות רדודות.
מרוב כל האנרגיות שאני משקיעה בעבודה אני מגיעה לביתי חסרת כוחות לחלוטין.
אין לי ספק שאם היה למורה פחות שעות הוראה ומורה היה לומד כיצד ללמד בדרך אחרת במכללות למורים/אקדמיה וכו', המצב היה נראה אחרת….
המערכת שוחקת ובלתי נסבלת, העבודה אין סופית ומאידך אני נורא אוהבת את תחום העבודה.
הבעיה בהוראה אינה השכר, הבעיה בהוראה היא שזו עבודה לא מתגמלת בטח לא עם מערכת כמו שלנו.
לבוא עם המון מוטיבציה אך להשאר עם כמעט אפס סיכויי הצלחה זה נורא.
מוכר לי.
אני גם יודעת שיש המון טוב בתלמידים רק מרוב דרישות הם קורסים.
לא כל אחד יכול להתמודד עם הדרישות האסטרונומיות. תוסיפי לכך שלחלק מההורים גם לא אכפת (כי גם הם חלק ממערכת חינוך כושלת) לצערי, ותקבלי את התוצאה בכיתה!
הייתי רוצה לפרוח בתחום אחר אך אין לי רעיונות……
וכן שוב ההדרכה וההוראה זה בדמי.
אבל שהמערכת אטומה.. נקודה…
אל תרגישי רע, תרגישי טוב. תרגישי מעולה.
אין לי ספק שהמערכת פספסה אותך ולא את אותה.
אחת הסיבות לפרישה המונית מהמקצוע היא החוסר יחס למורים החדשים מהמורים עצמם!
וכל זאת יחד, קיבלנו מערכת חינוך לא מחונכת!
תודה לך,
מישהי מאי שם…
hamora אמר:
תודה.
ליבי איתך.
סיון אמר:
למורה שהתפטרה
חבל שהתפטרת אחרי 4 חודשים
הצעד הזה לדעתי מעיד על הקושי לעמוד ולהתמודד עם אתגר גדול . גם בתיכון אפרורי אפשר לייצר יחסים של חיבה ושל כבוד עם תלמידים ומורים. במערכת הקיימת יש חסרונות מרובים. אבל כמי שלימדה בבית ספר פתוח קהילתי שנה ומלמדת ארבע שנים בתיכון אפרורי אני יודעת לומר שגם למערכת האלטרנטיבית אין את כל הפתרונות וגם בה יש חסרונות מרובים. המרכזי מבניהם הוא שמדובר בחינוך אליטיסטי לבעלי אמצעים. ובדרך כלל – גם מהצד הנכון של העיר…
הבטחות לגבי רפורמה גורפת ורדיקלית בחינוך משלהבות אבל בפועל בהתמודדות בשטח תמיד יש תסכול וכישלון ויחד עם זה הצלחות קטנות וגדולות. אני יודעת שהשנה הראשונה היא קשה , גם השנייה. מערכת החינוך צמאה לאנשים כמוך שחושבים ומעיזים לבטא קושי ותהיות לגבי הדרך. חדר המורים בתיכון שלי זקוק לאדם כמוך… שיטת הבגרויות פסולה, הציונים והמבחנים המרובים הם רעה חולה, ההערכה הבלתי פוסקת מסרסת – כל זה נכון. אבל יש במערכת גם הרבה יופי. לא כל יום הוא יום שמחכים לסיומו. ולא כל שיעור הוא כזה. יש ימים שהם מלאי שמחה וחדווה שאני אסירת תודה על המקצוע שלי ויש ימים שאני רק רוצה להיות כבר בבית. חבל שברחת לפני שיצא לך לגלות את המורכבות שבעשייה הזו. הספינה הזו אכן טובעת אבל הילדים והנוער של כולנו נמצאים על הספינה- את חושבת שיש לנו את הפריבליגיה לנטוש עכשיו? שיהיה לך בהצלחה. אולי עוד תחזרי… סיון.
jacob weizmann אמר:
למורה שלום
אני מלמד כבר 4 שנים וגם שוקל להגיש את התפטרותי. טוב לי בבית הספר, אין לי בעיה עם תלמידים והורים ואין לי תלונות על המשכורת. עזבתי קריירה מפוארת כדי להיות מורה. אבל במכללת אורנים מתעקשים שאמשיך לשנה רביעית בלימודי הסבת אקדמאים לתעודת הוראה. אין להם קורסים מקוונים, קורסי קיץ או ערב באנגלית ולי כבר נמאס וגם אין לי כבר כסף לממן עוד שנה. הקרבתי המון מטעמי ציונות ואני כבר בן 49 בעל תואר ראשון בפילוסופיה ועם מוניטין בתחום ההוראה. זה לא אומר דבר לאנשי אורנים
אמיר גור אמר:
מערכת החינוך לא אטומה.
מערכת החינוך עובדת – פשוט התפקיד שלה לא קשור לחינוך כמו שאנחנו מבינים אותו.
המודל הוקם בזמן המהפכה התעשייתית כדי להרחיק את הילדים מההורים (כדי שיוכלו לעבוד במפעל 12 שעות) וכדי לחנך את הילדים לקראת תפקידם כמכונות אנושיות במפעל לכשיגדלו.
המערכת בנויה לכך בצורה מצויינת פשוט אנחנו השתננו ולא עדכנו את ה'גרסא'.
נשפכו על עניין זה מילים כמו מים ואין צורך לחזור על כל הנאמר –
אולי כדאי לעיין ב'קץ החינוך' של ניל פוסטמן ובספרים של חן למפרט וכו' וכו'
אין סיבה להיות מופתעים.
מורים שמגיעים למערכת החינוך כדי להיות מחנכים
שקולים לשרברב שמנסה להבריג צינור עם פטיש.
חבל על כל העצב, האנרגיה, האכזבה והכאב.
עת להקים אלטרנטיבה בתוך מדינת ישראל שתעסוק בחינוך כפי שראוי שיהיה.
(והאמת שכבר יש כמה וכמה כאלו) על כל פנים
כיום האלטרנטיבה הרצינית היחידה היא בתי ספר פרטיים
במימון הורים (נראה לי שכדאי על בסיס עמותה).
אולי אפשר להתחבר לבתי הספר הדמוקרטיים או האנתרופוסופיים
או לחלופין לסלול דרך אישית יחד עם קהילת ההורים שסביבך.
לא חסרים אנשים שמשוועים לאלטרנטיבה הן כהורים והן כמחנכים.
שיהיה לך בהצלחה.
לצערי אין כל בשורה חדשה בהתפטרותך והיא לא תשנה דבר
אין טעם לצעוק בשער – כאמור המערכת עובדת ולכן לא תשתנה
היא פשוט עובדת כדי להקטין את האדם ולא לגדלו
(כל אחד יכול לנחש מי הצרכנים של השירות הנ"ל).
ושוב בהצלחה
אמיר
hamora אמר:
אמיר, לצערי אתה צודק.